Trička nosíme všichni prakticky každý den a mnozí z nás nemají v šatníku ani žádnou alternativu. Zdaleka tak tomu ale nebylo vždy – triko bylo dlouhou dobu velká rarita a masovějšího rozšíření se dočkalo až díky jednomu kasovnímu trháku před 66 lety.
Od spodního prádla
Umíte si život bez klasického trička nebo topu vůbec představit? My v e-shopu dost těžko, majitelky se na to snad radši ani neptejte. A vzhledem k tomu, že se na světě podle hrubých odhadů ročně vyrobí víc než 1 miliarda triček, jste na tom podobně dost možná i vy.
Tričko se řekne v angličtině T-shirt, tedy podle písmene T, které triko svým designem připomíná. Vzniklo postupně ze spodního prádla, jež už od dávných dob nemělo mnoho švů a knoflíků, aby ve spánku nebudilo. Vývoj to každopádně musel být dost zdlouhavý, protože první trička spatřila světlo světa teprve koncem 19. století.
Svého prvního pracovního nasazení se dočkala (jak jinak) v armádě, kde tvořila od roku 1913 součást uniformy posádky amerického námořnictva. Od té doby prošel tento svršek mnoha proměnami, ovšem základní koncept je dodnes stejný a zásadní byly ve vývoji jen novější materiály a způsoby barvení.
I když lidé oceňovali výhody lehkého a praktického oděvu, který je v ničem neomezoval, trvalo dalších cca 40 let, než trička zaplavila naše skříně v masovějším měřítku a začala se objevovat i ve společnosti. Za vším byl film.
Psal se rok 1951, když herec Marlon Brando zvolil přiléhavý model trička ve snímku Tramvaj do stanice Touha (A Streetcar Named Desire). Najednou všichni viděli, že i v obyčejném tričku může vyniknout sexy postava, a z oděvu pro vojáky, farmáře či dělníky se stal módní hit. Triko se začalo tolerovat i ve společnosti, proniklo do škol a kanceláří, začaly přibývat originální obrázky a nápisy a do té doby suverénní košile byly odsunuty na druhou kolej.
Brzy na to se v módě prosadil také nátělník, k čemuž přispěl další kasovní trhák – Pomáda (Grease) s Johnem Travoltou.
Oděv, který nás baví
Od padesátých let už trika nenosili pouze muži, ale také ženy, které objevily kouzlo topu. Další významná etapa nastala v 70. a 80. letech, kdy se začala vyrábět trika s potiskem slavných kapel – zamilovali si je především obdivovatelé Nirvany nebo The Rolling Stones. Velkou oblibu si získala batikovaná trička, která vnesla do módy zcela nový směr.
V 90. letech minulého století už je nosili všichni bez ohledu na věk, pohlaví i postavu. Možná si ještě vzpomenete na módní divočinu té doby u nás, podivně střižená trika s výraznými potisky byla k vidění i v divadlech a na společenských akcích. U slečen byly oblíbené extra krátké topy nad pupík, mimochodem tento trend se opět vrací v plné kráse. Perfektně se hodí k džínám a džínovým sukním, což se stalo symbolem nespoutanosti.
Zajímavostí je, že takto ustřižené modely oblékali také muži. Dali tak na obdiv svou mužnost a vysportovanou postavu.
na konec ještě pár čísel
- kolik triček se vyrobí na světě, není jednoduché zjistit, jen v USA se ale prodá až 90 milionů trik ročně
- ročně se prodají nátělníky, trika a vesty za 44 miliard dolarů (!), což je 9 % ze všech tržeb v oděvním průmyslu
- celkově se oděvní průmysl podílí na celosvětovém HDP ze 2 %, což je jen o trošku méně, než obchod se zbraněmi (2,5 %)
- obchodní dům Hermés uvedl triko vyrobené z krokodýlí kůže, který má být tím nejdražším na světě – stojí 91 500 dolarů (přes 2 miliony korun)
Líbilo? Můžete sdílet, děkujeme :-)